Międzynarodowy Port Lotniczy w Atenach planuje znaczną rozbudowę, która ma na celu zwiększenie przepustowości lotniskowej infrastruktury z 26 do 40 milionów pasażerów do roku 2032. Wybudowane zostaną nowe przestrzenie, które rezonować będą z tożsamością historyczną i kulturową stolicy Hellady.
Ostatnia rozbudowa ateńskiego portu zakończyła się e 2001 roku. Wtedy rozwój infrastruktury związany był z Letnimi Igrzyskami Olimpijskimi, które w stolicy Hellady rozgrywane były w 2004 roku. Najnowszy plan rozbudowy obejmie zmiany i rozbudowy zarówno głównego budynku terminala, jak i budynku terminala satelitarnego, a także modernizacje stref ogólnodostępnej i zastrzeżonej, czy budowę nowych stanowisk dla samolotów.
Ambitny projekt, powierzony konsorcjum Anemos – w którego skład wchodzą firmy architektoniczne Grimshaw, Haptic, K-Studio, a także firmy inżynieryjne Arup, Leslie Jones i Triagonal – będzie realizowany etapami, podczas gdy lotnisko pozostanie operacyjne. Strategia ekspansji lotniska koncentruje się na modyfikacji i rozbudowie obecnego układu, przy jednoczesnym zminimalizowaniu zakłóceń w bieżących operacjach, co jest kluczowym czynnikiem utrzymania przepływu w jednym z najbardziej ruchliwych węzłów transportowych w Grecji.
Głównym zamierzeniem projektu rozbudowy jest harmonijne zintegrowanie nowych elementów z istnieją infrastrukturą, aby stworzona została przestrzeń, która rezonuje z bogatą tożsamością historyczną i kulturową Aten. Filozofia projektowania czerpie z dziedzictwa architektonicznego miasta, zapewniając jednocześnie funkcjonalną wydajność dzięki intuicyjnej nawigacji terminalowej i ulepszonemu przepływowi pasażerów. Skupienie się na zagospodarowaniu terenu i naturalnych materiałach ma poprawić ogólną estetykę portu, maksymalizując jednocześnie światło dzienne w całym terminalu.
Nowy terminal główny zyska całkowicie nową tożsamość. Przeprojektowanie lotniska wprowadza również dwie immersyjne, obywatelskie przestrzenie „oculus” – momenty architektonicznego dramatu, które są jednocześnie medytacyjnymi kontrapunktami dla ruchliwego przepływu terminalu. Północny oculus, pomyślany jako bujny, okrągły ogród śródziemnomorski, wznosi się na wysokość 24,5 metra, pełniąc funkcję otwartej przestrzeni do m.in. spotkań. Pasażerowie wchodzący od strony przylotów napotkają m zielony mikrokosmos publicznego życia miejskiego. Południowy oculus przyjmuje bardziej intymny ton z tarasami jako miejscami do siedzenia i spożywania posiłków. Kompletną transformację przejdzie terminal satelitarny, stając się infrastrukturą do obsługi wyłącznie ruch non-Schengen. Będzie on połączony z głównym terminalem tunelem.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.